Warschau Warriors! - Reisverslag uit Warschau, Polen van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu Warschau Warriors! - Reisverslag uit Warschau, Polen van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu

Warschau Warriors!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 September 2014 | Polen, Warschau

Nog een verlate update van onze laatste bestemming: Warschau!

We verlieten rond 9 uur ons geweldige appartement in Vilnius, om verder te trekken naar Trakai. Trakai is een stad dat een mooi eilandkasteel bevat en wij als echte Nederlanders konden het niet laten om Sjaak zo dicht mogelijk bij de ingang te zetten. Helaas liep ons geniale plan in het honderd omdat het om een doodlopend gebied ging en we werden raar aangekeken door een Litouwse inwoner.
Toch nog voor elkaar gekregen om voor een paar centen haast tegenover het kasteel te staan. Het kasteel was om 10 uur open en wij stonden al om kwart over tien binnen. Het was nu nog rustig, maar de toeristen stroomden al wel snel binnen. Na een onlogische route in het kasteel gevolgd te hebben, hadden we alles wel gezien en gingen we na onze lunch het mooie Trakai verlaten om naar het zuiden van Litouwen te vertrekken, dichtbij de grens met Wit-Rusland.

We zetten koers naar Grutas Park, een park dat nog veel Sovjetse beelden bevat die op Litouwse pleinen hebben gestaan. Je kon daar dus vrolijk poseren met een levensgrote Lenin, Stalin of Marx. Super interessant uitstapje.
Daarna was het serious business, want we moesten nog iets van 9 uur reizen naar Warschau. De reis liep verder prima, totdat we in een monsterfile kwamen te staan rond de schemering. De file was een gevolg van een defect van stoplichten waar we persé doorheen moesten voor onze route. Een omweg zou betekenen dat we een uur (en 75km) moesten omrijden en we zouden al zo laat aankomen... Uiteindelijk toch besloten om die uur omweg te nemen, omdat we niet wisten wanneer die file op zou houden. Dus scheurden we achter locals aan door het binnenland van Polen. Met bijna 100 km/u over weggetjes waar geen hond op liep. Fantastisch!

We kwamen in het donker aan in Warschau en het duurde even voor we ons appartement gevonden hadden. We hadden een luxe appartement pal naast het Hilton. Na snel onze spullen gedumpt te hebben, hebben we heel goedkoop onder ons hotel kunnen eten. Qua prijzen is Polen echt fantastisch!
De volgende ochtend wilden Bart, Joren en Genna heel graag zwemmen, maar daar had ik niet zo'n behoefte aan. Ik zag dat het Hard Rock Café enigzins in de buurt van ons appartement lag en niet op de route naar het oude centrum (Stare Miasto), dus ik besloot eerst te gaan douchen en daarna er alleen heen te gaan.
Na alle mogelijke situaties in mijn hoofd te hebben afgespeeld, werd er opeens op mijn badkamerdeur geramd (realiseerde me zojuist dat ik de hotelkamer niet afgesloten had) en het scheelde niet veel of ik had de prachtige designervaas van de badkamer gebruikt als wapen om mijn zogenaamde indringer z'n hersens in te slaan. Nee, waren de andere drie weer terug gekomen van hun zwemtripje...
Ik sta verbaasd in alleen mijn handdoek in het appartement naar de rest te kijken, waarna blijkt dat het zwembad niet bij ons appartement inbegrepen zat, maar in de buurt. Het zwembad zat in het Hiltonhotel en p/p moest je er 25 euro voor betalen. Krankjorum.

Ik heb mijn hevig teleurgestelde reisgenoten achter gelaten in het appartement en ben op stap gegaan voor HRC Warsawa! Natuurlijk waren mijn mad kaartlees skills compleet nutteloos, want ik verdwaalde hopeloos, maar uiteindelijk een halfuur later toch nog op de juiste plek van bestemming aangekomen. En bedankt, Google Maps!
Vanuit daar ben ik weer teruggegaan naar het appartement en heb ik de rest meegesleept om iets actiefs te gaan doen in Stare Miasto.
Ook weer iets gedaan dat ik kan afstrepen op mijn lijstje: zwartrijden. In de eerste tram konden we geen kaartjes kopen en in de tweede tram hadden we de kaartjes, maar konden we die niet afstempelen. Gierig als we zijn, zouden we ze wel recyclen op de terugweg en de domme toerist uithangen als we problemen zouden krijgen.

Warschau zelf was wel mooi, maar vond ik eerlijk gezegd niet zo indrukwekkend als Gdansk of de andere steden. Misschien komt het ook wel omdat we deze vakantie al zoveel moois hebben gezien dat we verwend zijn geraakt.
Toch hebben we een fantastische vakantie achter de rug gehad en was het jammer dat we niet nog langer door konden reizen. De reis naar huis verliep verder ook voorspoedig en we hadden de nieuwe snelwegen in Polen genomen die geen hond nam (en ook niet op de TomTom stond). Van baustelles in Duitsland hadden we gelukkig ook niet zoveel last als op de heenweg.

Hoogtepunten: Tallinn (en niet alleen vanwege het schieten) en St.Petersburg (niet zo zeer omdat het een mooie stad was, maar ook om het idee dat je nu in Rusland staat...)

Tegenvallers: Haast niks! Om maar wat te noemen: ons cheap ass restaurantje in St. Petersburg, waar het eten gewoon echt niet te (vr)eten was.
En ik had misschien nog wat langer in Warschau willen blijven om een betere indruk te krijgen van deze hoofdstad (komt nog wel een keer.)

Voorlopig geen nieuwe avonturen meer, maar mocht het zo zijn dan horen jullie hier hoe het allemaal verder loopt. Bedankt voor het volgen van mijn avonturen en ik zeg tabé!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1917
Totaal aantal bezoekers 28866

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2015 - 24 Augustus 2015

Lau @ the other Caribbean Side

04 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Destination Russia

25 April 2013 - 10 Mei 2013

Going to Oez!

21 Maart 2012 - 08 Juli 2012

Vrijwilligerswerk Israel

Landen bezocht: