Jordanie & Roadtrip - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu Jordanie & Roadtrip - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu

Jordanie & Roadtrip

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Juni 2012 | Jordanië, Petra

Laila tov!

Maandagochtend was het dan zover! Mijn trip naar Jordanië. Ik werd vanaf het Club Hotel opgehaald met een busje en daarmee met mijn medereizigers naar de grenspost gebracht. Bij de grens werd er al meteen op gewezen dat mijn vrijwilligersvisum niet meer geldig was als ik terug kwam in Israël. Geen probleem, gezien ik de volgende dag toch de kibboets zou verlaten.
Vervolgens hadden we een 2 uur durende minivan-trip voor de boeg, waarmee ik mijn slaaptekort goedmaakte. Ramsey, onze Arabische gids sprak krakkemikkig Engels (en begon elke zin met 'my friends' waar we op het laatst gigantisch melig van werden) vertelde onderweg ook nog wat interessante dingen over Petra en Jordanië in het algemeen.
Het was ontzettend warm in Petra, maar daar trok ik me niks van aan. Wat was het daar mooi, zeg. Ik denk niet dat ik eerder zoiets moois gezien heb in real life. Ik trok op met 3 Amerikaanse mannen (die overigens de enigen waren die begrijpelijk Engels konden spreken) en we gingen na de 2 uur durende rondleiding zelf op stap. Ondanks dat ik aan het einde van de rondleiding helemaal kapot, uitgedroogd (na minstens 20 liter water naar binnen hebben gewerkt) en bezweet rondliep, besloten we toch een aantal trappen op te lopen naar een oud klooster dat een prachtig overzicht gaf over Petra. Nooit geweten dat het zo groot was!
Toen zat onze tijd er helaas weer op en moesten we weer een uur teruglopen naar onze afgesproken plek met de Ramsey-group. We waren blij met elke centimeter schaduw dat we konden vinden en ik liet me op het laatst overhalen door het laatste stuk te paard te doen. Ik vond het doodeng, maar gelukkig was het een appaloosa, dus over het algemeen een rustig paard.
Terug in de minivan reden we naar de volgende plek van bestemming: LUNCH. Nouja, 'lunch', het was inmiddels al 17 uur geweest dus ik denk dat ik het wel diner kan noemen. Was niet veel bijzonders, maar wel erg welkom na een hele dag op water geleefd te hebben (laatste keer dat ik had was rond half 7, kun je voorstellen dat al het mogelijke voedsel prima te verorberen valt).
De groep werd erna gesplitst tussen de 1-dags vliegen en de mensen die 2 dagen in Petra zouden zijn, dus de van werd al wat leger. Na een rit van weer twee uur kregen we een korte rondleiding in Aqaba en toen waren we alweer bij de grens.
Ik ging als een van de eerste door de controles. Ik kwam er als laatste uit, omdat er gedoe was met mijn visum. Ik moest eerst een heel kruisverhoor onder gaan met vragen als 'waar ik heen ga', 'hoelang' en 'hoeveel ik dacht uit te geven en wat ik op mijn bankrekening had'. Ik kreeg een deja-vu van Schiphol. Maar goed, ik had al een Hebreeuwse brief ter voorbereiding voor dit soort vragen en nadat mijn paspoort minstens 20 minuten achter een gordijntje verdwenen was, kreeg ik het terug met een visum-stempel voor een maand, woohoo!
Het busje dat mij terug zou brengen naar het hotel stond inmiddels al een halfuur op mij te wachten, maar met wat gebaren vanuit de paspoort-controle wuifde ik dat ik er verder ook niet zoveel aan kon doen.
Mijn dag was fantastisch! De volgende dag zou mijn roadtrip met Kosta beginnen, iets waar ik ook ontzettend naar uit keek.

DAG 1 YAHEL - HAIFA
Van het zuiden naar het noorden van het land. Het was een lange rit, maar was mooi om te zien hoe het landschap onderweg verandert van dorre woestijn naar groene velden. We zouden overnachten bij David, een vriend van Kosta en onderweg bleek dat Tom en Lena daar ook waren! Was erg leuk om hen weer terug te zien.

DAG 2 HAIFA - MA'ALOT
We hebben het vandaag een beetje rustig aan gedaan, voorbereidingen getroffen voor het kamperen. Ma'alot was de plaats waar Kosta's familie woont, noordelijker dan Haifa, bijna tegen de grens met Libanon aan. Ik kwam er aan in een Russisch huis, heb traditioneel Russisch eten gegeten en kon weinig communiceren met zijn familie. Ze spreken geen Engels en amper Hebreeuws, dus het was erg grappig toen ze Hebreeuws op mij uittesten. We hebben de omgeving een beetje verkend.

DAG 3 MA'ALOT - ALMA CAVE - SAFED - GILABON FALLS
Van Ma'alot zijn we naar de Alma Cave gegaan, een grot bij Rihaniya. Dit is niet zomaar een grot waar je makkelijk inkomt; het is klimmen tussen nauwe rotsen met een zaklantaarn op ons hoofd. Het was erg glibberig en modderig, lekker koel en ik heb er een flinke blauwe plek op mijn dij aan over gehouden maar het was ontzettend AWESOME! Het was soms kruipen en wringen in vreemde bochten en we kwamen er modderig uit, maar het was het totaal waard! Ook een noemenswaardige ervaring van deze vakantie! Daarna besloten we dat we nog niet moe genoeg waren en gingen we door naar Safed, een van de 4 Holy Cities van Israël (samen met Jeruzalem, Tiberias en Hebron). Veel interessante nauwe steegjes gezien, verstopte synagogen, veel veeeeel kunst en archeologische plekken. Het begon erna toch wel een beetje laat te worden dus besloten we een kampeerplek te vinden. Het werd op een parkeerplaats midden in de natuur bij de Gilabon waterval. In the middle of nowwhere.

DAG 4 GILABON FALLS - TIBERIAS - YARDENIT - HAIFA
De nacht was een beetje eng, omdat we het gevoel hadden dat we omringd waren door jakhalzen. Die beesten stonden verderop op de berg te janken namelijk. In het pikkedonker kun je daar best paranoïde van worden, haha. We stonden vroeg op om de boel af te breken en een klim naar beneden naar de waterval te maken. In de waterval hebben we ons gewassen en gingen al snel weer naar boven, omdat er een hele groep toeristen aankwamen. We waren er dus mooi op tijd heen gegaan!
Erna reden we door naar het Meer van Tiberias. We waren op zoek naar het huis van de oude paus dat gebouwd werd voor zijn bezoek in 2000, maar we konden het niet vinden (bleek achteraf een lelijk gebouw te zijn geweest, niet zo erg dus), dus gingen we maar door naar Tiberias. Ik vind het persoonlijk geen mooie stad, maar het lag mooi bij het Meer. Verder wat ruïnes bekeken en langs de kade gelopen, maar we gingen al snel terug naar de auto om verder te rijden naar Yardenit.
Yardenit is de doopplek van de Jordaan, dus het zag er allemaal al heel commercieel uit. Je kon je laten dopen en er waren ook mensen die dat deden. We deden er een beetje lacherig over omdat we aan het tijdrekken waren in de heerlijk verkoelde shop van Yardenit (en ook omdat we allebei helemaal niks met dit soort dingen hebben). De omgeving van het Meer van Tiberias is een van de warmere plaatsen van Israël omdat het zo laag ligt. Daarna weer op weg naar Haifa gegaan.

DAG 5 HAIFA - AKKO - ROSH HANIKRA -HAIFA
We besloten een hele dag uit te trekken voor Akko omdat er veel te zien was, ondanks dat het zaterdag was en er veel dingen gesloten waren. We zijn naar de Citadel geweest en hebben in het oude gedeelte van Crusaders City gelopen. We zijn verder niet naar museums geweest, omdat je daar zoveel geld voor kwijt bent (en ze waren trouwens ook niet eens open). Ik ben zelf nog even de oude moskee in geweest, gewikkeld in sjalen omdat ik in mijn toeristenkledij geen kans maak om binnen te komen.
We probeerden nog de botanische tuinen van Akko in te komen, maar we waren helaas te laat om er volop van te kunnen genieten. We werden er namelijk voor 10 minuten in gelaten.
Daarna zijn we naar Rosh HaNikra gegaan. Dat is het hoogst gelegen punt van Israël aan de kust. Verder konden we niet konden, want we waren bij de grens met Libanon, waar je verder niet inkomt vanuit Israël. Op het strand tussen Nahariyya en Rosh HaNikra hebben we naar de zonsondergang gekeken omdat gezegd wordt dat je daar de mooiste zonsondergangen kan zien. Helaas waren er geen wolken, anders was het nog mooier geweest dan het nu was. We wilden eerst op het strand kamperen, maar er waren teveel wilde Arabieren in de omgeving dus hadden we besloten terug naar Haifa te gaan. Voor we naar Davids appartement gingen hebben we een uitkijkpunt bezocht dat een mooi zicht gaf op de baai van Haifa.

DAG 6 HAIFA
We wilden de Botanische Tuinen van Haifa bezoeken, maar we waren niet bij de goede ingang (waar ik later pas achter kwam). We konden maar 2 verdiepingen beklimmen, de rest moest je met een tour doen. Nou ja, we hebben tenminste van het uitzicht op Haifa genoten. We zijn erna naar de dierentuin van Haifa gegaan, een dierentuin gelegen in het centrum van de stad en het is een best grote ook! Daar hebben we een aantal uur in besteed en hebben erna een goede hamburger gegeten waar we wel aan toe waren (geen etenstentjes in de dierentuin namelijk, dus we waren behoorlijk hongerig!).

DAG 7 HAIFA - MA'ALOT - AKHZIVLAND - HAIFA - DALIYAT EL-KARMEL - HAIFA
Even een tussenstop in Ma'alot gemaakt voor een doktersbezoek voor Kosta en daarna zijn we door gegaan naar Akhzivland, de kleinste staat ter wereld. De staat bestaat uit een groot huis met kleine gebouwtjes, 4 honden, 2 katten en is omringd met duinen en de zee. Populatie: 2. De president hemzelf en zijn vrouw. De Israelische regering wilde het grote huis afbreken omdat het aan een moslim behoord had, maar Ali Avivi (de president) is daarop in beroep gegaan en heeft in 1970 zo zijn eigen staat gesticht. Dat zal tot 2025 blijven bestaan. Het grote huis konden we bezoeken en dat staat vol met ouderwetse spullen zoals ankers, scherven, wapens etc maar je moet echt het bezoeken als je een goed beeld wilt krijgen. Het is een geniaal huis met meer rommel dan onze zolder, haha.
Ali's vrouw Rina gaf mij een stempel in mijn Akhziv-paspoort in haar woonkamer en vervolgens vroeg de president of hij een lift naar Nahariyya kon krijgen. Geen probleem natuurlijk! We hebben de man gedropt op de plek waar hij moest zijn en zijn terug naar Haifa gegaan voor een korte break. Daarna zijn we gereden naar het kleine druzen (soort van Arabieren, maar ze zijn beledigd als je ze zo noemt) dorpje Daliyat El-Karmel. We werden allebei een beetje vreemd aangekeken omdat er haast geen toeristen komen en we beiden blond waren (wsl zien ze daar niet zoveel van). Back to Haifa en we zijn daar naar DE bioscoop van Haifa geweest, met het ovale scherm. Was ook wel een beleving.

DAG 8 HAIFA - CAESAREA - NABI MUSA - EN GEDI
We hebben het rustig aan gedaan, het appartement een beetje op orde gemaakt en zijn op pad gegaan naar Caesarea, een uurtje rijden van Haifa. Interessante stad met veel Romeinse bouwwerken, maar we zijn er verder niet in geweest (kostte een beetje teveel centjes). Je kon het van de buitenkant ook prima zien. Na een uur weer op pad gegaan richting de Dode Zee waar we zouden overnachten. Mooie weg dwars door Israël genomen en ook een stuk door Palestijns gebied gereden. We maakten een stop bij de Nabi Musa, in Palestijns gebied liggende pelgrimsoord waarvan wordt gezegd dat Mozes daar begraven lag. Natuurlijk zijn graf niet gezien (alles was in Arabisch, beetje moeilijk met lezen). Kosta bleef bij zijn auto omdat hij het niet zo op moskeeën en Palestijnse gebieden had, dus ik heb er een beetje rondgelopen.
In het donker kwamen we aan in En Gedi en hebben we de tent opgezet tussen de picknick-bankjes, nog geen 5 minuten lopen van de Dode Zee. 's Avonds met wodka onze trip gevierd en dat we al een week onderweg waren. Lange dag, maar zeker interessant.

DAG 9 EN GEDI - MASSADA - YAHEL
Nacht was verschrikkelijk, amper geslapen door de rotsen die in mijn rug prikten. Maar ja, dat is het echte kamperen. Ik was al erg vroeg wakker, dus ik lag al rond half 8 in de Dode Zee te drijven.
Onder de openbare douches heb ik me daar op een heuveltje staan wassen en om 10.30 liepen we al in Massada rond. Omdat het onzettend warm vandaag was en we totaal geen puf hadden om de lange trappen op te lopen hebben we een ticket gekocht voor de kabelbaan. Beste wat we ooit gedaan hadden, gezien we allebei niet zo fit waren en het bovenop Massada ongelooflijk heet was. Fles water ging er in no time in. Na 2 uur rondgelopen te hebben hadden we alles gezien en was het tijd om wat te eten. We hadden amper ontbeten, dus het was wel nodig.

We zijn op weg naar onze kibboets waar Kosta de komende dagen blijft omdat hij zijn hechtingen van zijn operatie laat verwijderen en het rustig aan wil doen. Ik blijf 2 nachten en vertrek dan naar Jeruzalem om daar vervolgens 2 nachten te overnachten. Op zondag is het plan om naar Nazareth te gaan met de bus en dan in Even Yehuda te overnachten.
Onze roadtrip wordt vervolgd vanaf maandag, waar we meeten in Even Yehuda.

Dat was het dan weer. Mijn tijd in Israël zit er alweer bijna op. Ik zit hier alweer 3 maanden en 1 week precies, tijd vliegt voorbij.
Ik wil nog niet naar huis, maar ik heb nog meer dan een week voor de boeg. Laat ik de laatste dagen nog maar even genieten van deze goede tijd in Israël :]

Lehitraot!

  • 28 Juni 2012 - 06:26

    Sonia Rijnsdorp:

    Hoi Laura, ik vond het geweldig om je reisverhalen te lezen en zo een beetje met je mee te reizen! Wat ben je al weer een lange tijd weg, heb je ook wel weer zin om terug te komen?
    Groetjes, Sonia

  • 28 Juni 2012 - 11:03

    Edwin:

    Zoveel te zien! <3 Super mooi... ik kan me van alles voorstellen bij wat je vertelt, maar er echt zijn is toch verreweg het mooiste. Geniet van de laatste dagen!

  • 29 Juni 2012 - 06:23

    Regina :

    Hoi Lau,
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt. Mooi om zo je verblijf in Israel af te sluiten. Ik kan me voorstellen dat je nog wilt blijven ..... maar wij vinden het ook fijn om je binnenkort weer in de Den Uylsteeg te zien.
    Liefs Regina

  • 29 Juni 2012 - 09:56

    Jolanda:

    Wat heb je veel gezien. Dat zal wennen zijn als je weer in Nederland bent. Maar zo'n reis zul je volgens mij nooit vergeten! Nog veel plezier daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Petra

Laura

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 28879

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2015 - 24 Augustus 2015

Lau @ the other Caribbean Side

04 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Destination Russia

25 April 2013 - 10 Mei 2013

Going to Oez!

21 Maart 2012 - 08 Juli 2012

Vrijwilligerswerk Israel

Landen bezocht: