Flying frogs and cats - Reisverslag uit Riga, Letland van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu Flying frogs and cats - Reisverslag uit Riga, Letland van Laura Vilsteren - WaarBenJij.nu

Flying frogs and cats

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Augustus 2014 | Letland, Riga

Na een geniale stapavond in Gdansk moesten we weer met een moe hoofd op pad naar Riga. Een reis die meer dan 10 uur zou gaan duren. We waren blij dat Sjaak (de bus) het meteen deed, maar we moesten nog wel een tussenstop maken om wat lucht in de banden te pompen.

In Polen reden we nog door een prachtig landschap, het ene dorp in en het andere dorp uit. Van baustelle's (die we in Duitsland alleen maar hadden) hadden we weinig last. Heerlijk (en flink) geluncht bij een hotel aan een meertje. Niet wetende dat we pas om half een (Letse tijd) konden avondeten...

Sjaak hield het na de lunch ook nog prima uit, maar na de grens met Litouwen moesten we nog tanken en toen weigerde Sjaak dienst. Genna blokkeerde op subtiele manier de weg voor de lokale vrachtwagenchauffeurs, dus we hebben onze stempel in Litouwen weer gedrukt. Hortend en stortend naar de parkeerplaats gereden en na een paar pogingen deed Sjaak het weer! Vervolgens sjeesden we weer met 90 de snelweg op. Een Litouwse agent probeerde ons te laten stoppen met een stopbord, maar dat zagen we te laat en we reden snel door. Ondertussen maakten we Genna bang met enge achtervolgingsverhalen.

De reis verliep verder soepel, tot we dichtbij de Litouwse grens kwamen, waar er veel wegwerkzaamheden bezig zijn. We moesten vaak meer dan 10 min wachten voor een stoplicht.
Rond 19.00 kwamen we aan bij Kryziu Kalnas, een plek in the middle of nowwhere met miljoenen kruisen. Het begon inmiddels al te schemeren en de stilte die de plek gaf, was ontzettend indrukwekkend. Zeker een waardige tussenstop!

Joren moest de laatste rij-shift overnemen en na onze tussenstop moesten we nog vier uur rijden voor we in ons appartement in Riga terecht kwamen. We werden geteisterd door werkzaamheden met stoplichten waar we veel tijd mee verloren hadden, maar eenmaal over de grens met Letland konden we snel doorrijden naar ons appartement en ein-de-lijk eten!

Ons appartement is echt superdeluxe. Echt niet normaal. Dat gaat nog wennen worden als we in de komende steden ons moeten wringen in stapelbedden in hostels. Zoveel luxe ben ik niet gewend!
De volgende dag zijn we Riga in gelopen en hebben we het grootste gedeelte van de bijzienswaardigheden gehad. We hebben flink wat terrasjes afgelopen (we moesten ook nog wel eens schuilen voor flinke regenbuien) en lekker kunnen genieten van de stad zelf. 's Avonds zijn we ook nog wat kroegen afgegaan.

En wat de titel betreft: We zaten op een gegeven moment bij een best wel chique restaurant (leek het), maar iedereen liep er met kikkers rond. Genna had de ideale openingszin verzonnen om tegen mensen te gebruiken: I like your frog!
Het restaurant bleek later ook Flying Frog te heten.
In Riga is er zelf ook een black cat house, waar zwarte katten op het dak zitten. Het schijnt een legende in Riga zelf te zijn. Genna en ik hebben hebben gezellig geposeerd voor de enige echte Riga Cat (zie Barts Facebook voor bewijs).

Vandaag zijn we rustig opgestart, hebben we rustig gebruncht en ik denk dat we zo nog op stap gaan, maar we doen eerst nog lekker relaxt. Morgen hebben we weer een reis voor de boeg, dit keer niet zo extreem als de eerste twee reisdagen!

New adventures soon!